[ Sprawdź naszą ofertę i porównaj ją z tą, którą posiadasz ]
[ Ważne informacje ]
Wyliczenie stawki eksploatacyjnej w oparciu o ponoszone koszty. W skład stawki eksploatacyjnej opłacanej przez Właścicieli w formie zaliczki miesięcznej za m2 powierzchni użytkowej wchodzą:
- wynagrodzenie administratora;
- wynagrodzenie firmy sprzątającej;
- drobne naprawy bieżące;
- konserwator windy;
- urząd dozoru technicznego windy;
- przegląd coroczny kominiarski;
- przegląd roczny techniczny budowlany;
- przegląd instalacji gazowej;
- przegląd instalacji elektrycznej (raz na 5 lat);
- przegląd budowlany (raz na 5 lat);
- oświetlenie klatek schodowych, podjazdów;
- ubezpieczenie nieruchomości OC i od ognia i innych zdarzeń losowych;
- koszt obsługi bankowej i pocztowej.
Zaliczka eksploatacyjna jest rozliczana corocznie po zakończeniu roku obrachunkowego. W przypadku nadwyżki przychodów nad kosztami, nadwyżka jest rozliczana i zwracana bezpośrednio Właścicielom, bądź uchwałą Właścicieli przeksięgowywana na fundusz remontowy. W przypadku niedoboru, czyli poniesienia większych kosztów przez Wspólnotę, niż ustalone zaliczki na eksploatację, po zakończeniu roku obrachunkowego każdy z właścicieli ma wykazany niedobór do wpłaty do Wspólnoty.
Zaliczki na eksploatację, jak i Fundusz Remontowy są corocznie ustalane na zebraniu rocznym w oparciu o przygotowany plan finansowo-gospodarczy Wspólnoty i zatwierdzane uchwałą właścicieli.
Oprócz opłaty eksploatacyjnej, każdy z właścicieli zobowiązany jest uiszczać zaliczki za wodę, ścieki, centralne ogrzewanie i wywóz nieczystości zgodnie z taryfą opłat od poszczególnych dostawców mediów (MPWiK, PGNiG, Urząd Miasta Krakowa, MPO). Zaliczki za media są rozliczane w oparciu o odczyty liczników wewnętrznych i otrzymanych faktur kosztowych od dostawców mediów w systemie kwartalnym, półrocznym lub rocznym w zależności od ustaleń z Właścicielami.
Dodatkową opłatą kierowaną do Właścicieli jest opłata na Fundusz remontowy, nie jest ona egzekwowana w formie zaliczki i nie podlega zwrotowi. Właściciele ustalają stawkę opłat miesięcznych na fundusz remontowy od m2 powierzchni użytkowej lokalu na podstawie potrzeb remontowych nieruchomości. W przypadku nowo wybudowanych nieruchomości niektóre Wspólnoty rezygnują przez pierwsze lata z funduszu remontowego lub tworzą odrębny fundusz remontowy z minimalną stawką.